■ Viaggio/2014 영프스이

아는것만보인다 / La Rinascente Milano (라리나센테백화점)

복식웃음 2014. 12. 16. 21:35

 

 

 

 

아는것만 보인다. 4

in MILANO

 

 

 

 

La Rinascente Milano

 

 

 

 

밀라노에 가면 라 리나센테 백화점에 가야지!!! 했던건

쇼핑 때문이 아니었고

(아니었는데 카드 거하게 긁고 나옴;;;;)

 

런던의 Sketch를 찾았던 것처럼

역시나 FRAME 홈페이지에서 폭풍검색을 하다가 알게되어 일정에 넣게 되었다.

 

2012년에 일본 스튜디오에서

여성복 층을 리모델링 했다더라.

 

어디서 한건가... 살펴보니 NENDO (넨도) 였네

ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ

 

 

 

 

 

 

La Rinascente는 1865년에 밀라노에 처음으로 문을 연 이탈리아의 백화점이다.

이어 1887년 로마에 오픈하였다.

현재는 이탈리아 전역 주요 11개의 도시에 체인점이 있는데,

(로마에 2개점, 밀라노, 제노바, 토리노, 피렌체, 팔레르모, 카타니아, 파도바 등)

 밀라노 두오모 광장에 위치한 지점이 주력 매장이라고 한다.

 

 

 

2014년 10월, 내가 갔던 날, 백화점 정문.

 

외부의 아치형 벽면이 백화점 파사드 벽면에도 적용되었고

고풍스런 느낌과 상반되어 블랙컬러의 모던한 느낌이 마음에 들었다.

 

 

이건 인터넷 서칭하다가 찾은 이미지인데

도대체 언제적 모습일까.......

 

100년의 세월은 훌쩍 뛰어넘을 듯 하다. 신비로운 느낌.

 

 

 

 

Bocconi라는 이름의 형제가

전 세계 최초의 백화점이라는 Le Bon Marché (르 봉 마르쉐 in Paris) 의 성공사례를 보고

이내 이탈리아에 Aux Villes d'Italie라는 이름으로 매장을 열게 된 것이 이 백화점의 시작이다.

사실 그 당시에는 지금과 같은 백화점의 모습이 아니라

단지 정리되고 현대적인 옷가게의 모습이었을 것이다.

 

이탈리아의 사람들은

매장의 옷들이 입는 것보다 '보게'된 것에 대해 매료되어

백화점의 오픈이 성공인듯 하였으나,

타겟에 대한 전략이 미흡하여 곧 파산의 길을 걸었다고 한다.

그 와중에 세계대전의 시작은 엄청난 타격을 주었다고...

 

이 후 정확한 연도는 모르겠지만

현재의 명칭으로 이름을 바꾸고 다시 오픈을 하였다.

 

Bocconi 형제는 재기를 꿈꾸며 시인 Gabriele d'Annunzio를 고용하였고

그가 제안한 La Rinascente 라는 새 이름으로 재 오픈을 하게된 것이다.

Rinascente라는 이름의 유래가 된 Rinascita라는 단어는

이탈리아어로 '부활'이라는 뜻이며

La Rinascente 는 직역하자면 '다시 태어난 그녀' 라는 말이라고 한다.

 

결국 전쟁 이후의 이탈리아의 재탄생을 의미하는 것일수도 있겠다.

 

 

 

 

100년의 시간이 켜켜이 쌓인 곳이지만

2005년 부터 오늘날까지도 끊임없이 발전하고 있는 곳이다.

 

The best designers Design, innovation and formal simplicity are the main features of the intensive renovation project that has involved, since 2005, the greatest international celebrities of avant-garde architecture: Studio Cibic & Partners, India Mahdavi, Andrea Griletto, Vincent Van Duysen, the London based studio HMKM, Mumbai Studio, Lifschutz Davidson Sandilands group, Dordoni Architetti studio, 1+1=1 Claudio Silvestrin Giuliana Salmaso architects, Ferruccio Laviani, Flavio Albanese, Nendo. All of them are famous for their prestigious collections and portfolios, which include some of the trendiest clubs and stores all over the world.The flagship store of Milano piazza Duomo: starting point of the new course Works began in January 2006 and have transformed the facade, the shop windows, the ground floor and mezzanine - devoted to beauty and accessories, the second floor with its menswear collections, both formal and upper casual, the third floor with contemporary women's wear, the fifth floor with children fashion and lingerie.

 

India Mahdavi는 런던에서 다녀온 Sketch의 인테리어를 담당한 디자이너가 아니던가

ㅋㅋㅋㅋㅋㅋ여기서 또뵙네요

여튼, 세계적으로 활동하고 있는 여러 디자이너들과 협업하여

더 세련되고 더 앞서가는 소비공간을 만들어나가는 듯 하다.

 

 

 

Floor 7 Food hall with a view 

Floor 6 A home full of enchantment

Floor 5 Lingerie collections and styles for kids

Floor 4 The Heart of all that is women’s fashion at la Rinascente

Floor 3 For her: new classic outfits, ready-to-wear and the most exclusive Shoe Area

Floor 2 Men's formal attire

Floor 1 Men's casual wear

Groundfloor Beauty and Fashion Jewellery 

Basement Floor 1 Design Supermarket and Bar "Rina"

 

층별 Zonning에서 특이하게 볼 건 없지만

지하층엔 Design supermarket이 있다는 것 정도?

 

내가 오늘 살펴볼 곳은 일본의 디자인 스튜디오 NENDO가 진행한

3-4F 여성복 층 리노베이션 부분이다.

 

 

 


 

 

 

Floor 4

women’s fashion

Floor 3

new classic outfits, ready-to-wear and Shoe Area

 

 

The Rinascente department store is a Milanese icon, and one of the city’s faces. Our brief for the renovation plan for Rinascente’s womenswear floor was to incorporate elements that would give visitors a tangible sense of the city.

Our first move was to install 17 large windows, reminiscent of those seen around Milan, to function as subtle space dividers. Inspired by the unexpected encounters with shop windows, courtyard gardens and public squares that come from wandering Milan’s back streets, we applied a film to the windows to make them opaque when viewed from an angle but transparent when viewed directly. This allows products to suddenly ‘appear’ in front of shoppers’ eyes as they move through the space and creates a constantly changing spatial experience, much like the constant but unpredictable ‘small surprises’ of Milan itself. Hangers, shelving and other shop fixtures provide a soft impression, much like a half-hidden curtain viewed from outside through a window. Details on the lighting fixtures recall Milan’s outdoor lighting, strung from cables between buildings, and the entrances to in-store mini-boutiques are arched like those of many Milanese buildings. Our hope is to have condensed the excitement and small pleasures of exploring Milan by foot.

 

밀라노라는 도시를 구성하고 있는 요소들을 매장 컨셉에 적용하였다.

예를 들면 상점의 창문, 안뜰의 정원 등등 밀라노 거리를 걷다보면 발견할 수 있는

'예측할 수 없는 만남'이 그것이다.

 

또 한가지는

우리가 직접 마주하고 보면 볼 수 있지만, 측면에서 보면 안보이도록,

그래서 고객들이 궁금해하도록 한 것이다.

 

고객들은 공간을 따라 이동하면서 끊임없이 눈을 함께 움직이고

변화하는 공간을 체험하게 된다.

그러다 고객앞에 나타난 제품을 마주하고, 그것이 구매로 이어지는 것이다.

 

 

 

(아래는 내가 직접 찍은 사진)

 

전체 공간에 흩뿌려져 있는 옷걸이와 MD 디스플레이 선반 및 많은 비품들은

사방을 둘러싼 아래와 같은 매장이

 

 

숨겨진 것 처럼 부드러운 느낌을 제공한다.

 

 

 

전체적으로 컬러컨셉이 톤다운된 핑크계열의 색이었고

아치형 게이트 내부는 각 매장 브랜드 컨셉에 맞게 디자인되었다.

채도가 낮은 핑크색은 전체적인 분위기를 안정된 느낌으로 잡아주었고

제품들이 더욱 돋보일 수 있도록 하였다.

 

 

 


 

 

 

Basement Floor 1

Design Supermarket and Bar "Rina"

 

 

The Design Supermarket, a new floor entirely devoted to design in its multiple expressions, debuted recently as part of Milanese shopping icon La Rinascente’s ongoing renovation. Over the past four years, international architects and designers such as Lifschutz Davidson Sandilands, Cibic & Partners, Dordoni Architetti, Vincent Van Duysen and Future Systems, have been transforming the seven-floor department store with the basement-level design shop as the latest facet of its reinvented identity.

 

 

Directly linked to the nearby Duomo metro station, the new space houses a wide range of products from microelectronics to lighting, technological gadgets to office accessories and kitchen and tableware to small pieces of furniture. Starting with objects for just a few Euro to several hundreds, the range of prices makes the store the perfect place for both a little souvenir and important gifts.

 

 

Claudio Silvestrin Giuliana Salmaso Architects designed the 2,000 square-meter space, which creates the contemporary equivalent of a city square. The perimeter hosts various shops within the shop, including Alessi, Conran Shop, Kartell, Georg Jensen, Tumi, Samsonite and Nespresso, while long white stands run along the center. The display closely recalls a museum, with hundreds of objects from more than 200 different brands.

 

 

Overall, the boutique feels airy and bright, inviting browsers to touch and experiment with all the objects, like in a real supermarket. In the center of the floor, a colorful and cozy cafeteria designed by Martino Berghinz stands in contrast with the rest of the space, lending a bold splash of purple and dark grey with furnishing and fifties-inspired graphics.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

출처

 

FRAME http://www.frameweb.com/news/la-rinascente-milan-by-nendo

DEZEEN http://www.dezeen.com/2013/04/02/la-rinascente-womenswear-department-by-nendo/

NENDO http://www.nendo.jp/en/works/rinascente-milan-2/?egenre

 

retail design blog http://retaildesignblog.net/2011/07/13/la-rinascente-design-supermarket/

WWD http://www.wwd.com/retail-news/department-stores/la-rinascente-unveils-design-floor-2220185

 

++

Sign design

ANTON STEPINE http://www.portfolio.antonstepine.com/la-Rinascente-Store-Map

Floor 7 Foodhall design

http://www.lds-uk.com/projects/la-rinascente-milan